Wakacje z dziećmi, czyli urlop w Kampanii

Kampania_2

Dlaczego właśnie Kampania?

Postanowiłam przybliżyć trochę ten region Włoch z dwóch powodów. Po pierwsze, jest to moim zdaniem świetne miejsce na wakacje z dziećmi w każdym wieku. Po drugie, jest naprawdę bardzo mało przewodników opisujących dokładnie tą część Włoch, więc kilka słów ode mnie może pomóc niektórym z Was w podjęciu wakacyjnych decyzji.

Kampania_1

Kilka słów o regionie

Kampania jest regionem położonym na południu Włoch, ze stolicą w Neapolu. Jest stosunkowo mało znana Polakom, pewnie przez wzgląd na dosyć trudny dojazd (ok. 2 tys km) ale też przez niewielką liczbę ofert wyjazdowych w biurach podróży. Jest to część Włoch dosyć biedna, jeżeli porównamy ją np. do Toskanii czy do innych północnych regionów. Na pierwszy rzut oka widać to w architekturze, na drugi w cenach, które są zdecydowanie niższe od tych na północy kraju.  W związku z tym, że region jest mało uczęszczany przez turystów z zagranicy, zachowany został jeszcze jego autentyczny charakter. Będąc tam, mieszkaliśmy w miasteczku Piscotta w prowincji Salerno,  i naprawdę można było tam poczuć klimat prawdziwych Włoch. Małe, skromne sklepiki z najpotrzebniejszymi artykułami są położone przy drodze a kilka razy w tygodniu przyjeżdża duży samochód ze świeżymi owocami i warzywami, które kupuje się prosto z auta. Większy wybór jest w Palinuro, które jest uroczym miasteczkiem z niewielkim portem. Tam można zaopatrzyć się w dobra wszelakie w niewielkim markecie (dyskoncie), jest też kilka miejsc, w których można coś przekąsić.

Kampania_8

Bardziej rozwiniętą turystycznie miejscowością jest Marina di Camerota, położona kilkanaście kilometrów na południe od Palinuro. Otacza ją park narodowy Cilento i Vallo di Diano, który jest rezerwatem biosfery i został wpisany na światową listę dziedzictwa UNESCO. Samo miasteczko jest urocze, z przyjemną plażą i portem. Jest to najdalej położone miejsce do którego dojechaliśmy w czasie naszych wakacji. Z ciekawostek kulinarnych, widzieliśmy tam największe bezy ever, początkowo nie do końca wiedzieliśmy co to właściwie jest. Dodam tylko, że smakowały tak jak wyglądają, więc warto się skusić na te 2 000 kalorii 😀

Kampania_4

Kampania_9

Co można tam robić?

Z założenia nasze wakacje miały być podzielone na plażowanie oraz zwiedzanie. Gdy dojechaliśmy na miejsce, odkryliśmy bardzo fajną rzecz a mianowicie bardzo sprawną sieć kolejową przebiegającą przez Palinuro i prowadzącą do wszystkich interesujących nas miejsc. Muszę tu wspomnieć, że dojazd samochodem do Piscotty jest dosyć męczący, gdy kończy się autostrada (jakieś 80 km przed Piscottą), ponieważ prowadzi wśród gór czyli jest typową serpentyną. W związku z tym mieszkańcy raczej nie dojeżdżają do pracy samochodem, tylko zostawiają go przy dworcu i dalej jadą komfortowym pociągiem.  My także postanowiliśmy w ten sposób podróżować co dla naszych dzieci było niesamowitą przygodą. Odwiedziliśmy w ten sposób Neapol, Salerno, Sorrento oraz Pompeje. Dla przykładu podróż z Piscotty do Neapolu trwała 2 godziny.

Jeżeli wakacje z dziećmi, to musi być ciekawie

Neapol to absolutny „must have”, od dawien dawna marzyłam aby odwiedzić to kolorowe miasto. Nie będę się o nim rozpisywała, bo napisano o nim wiele przewodników. Jedno, co koniecznie muszę potwierdzić, to pizza – jest najlepsza na całym świecie i nie ma w tym krzty przesady. Nigdy wcześniej nie jedliśmy czegoś co przypominałoby tą doskonałość. Nasze dzieci zjadły po całej dużej (!!!) pizzy a to najlepsza rekomendacja 🙂

Kampania_5

Kampania_6

Sorrento (gdzie kręcono sceny do „Wesele w Sorrento” :D) to kolejne miejsce, z którego każde zdjęcie może zostać pocztówką bez jakiejkolwiek obróbki. Jest po prostu przepiękne, położone na słynnym wybrzeżu Amalfi, z widokami zapierającymi dech w piersiach. To chyba to miejsce wywarło na mnie największe wrażenie.

Kampania_11

Sorrento położone jest spektakularnie wysoko nad morzem, na klifowych skałach, z których można obserwować krążące po wodzie statki, jachty a także wylegujących się urlopowiczów (ponieważ lądu jest tam niewiele, są montowane różne pomosty tudzież leżaki bezpośrednio na wodzie).  Mówi się, że to najpiękniejsze wybrzeże we Włoszech i jedno z piękniejszych na świecie. Najbardziej znanymi miasteczkami znajdującymi się na Wybrzeżu są (obok wspomnianego wyżej Sorrento) Amalfi, Positano i Ravello i każde z nich jest warte zobaczenia.

Kampania_12

Kilka porad praktycznych

Dojazd zajmuje ok. 20h jazdy samochodem. My podzieliliśmy wyjazd na „2 razy”, czyli jechaliśmy na noc, około południa zatrzymaliśmy się w hotelu gdzie nocowaliśmy (np. Bolonia jest rozwiązaniem wg mnie optymalnym). Następnego dnia ruszyliśmy z rana i pod wieczór osiągnęliśmy nasz cel. Nasze dzieci zniosły tą podróż nad wyraz dobrze (dwulatek i czterolatka), wystarczyło że co 2-3 godziny robiliśmy postój na rozprostowanie nóg. Mieliśmy tablet z bajkami i kilka podręcznych zabawek.

Ceny we Włoszech są sporo wyższe niż w Polsce. Paliwo jest droższe prawie 2 razy (nawet ok. 2 Eur/litr E95 w ub. wakacje). Natomiast, jak już wspominałam, północne regiony są droższe niż te mocno południowe. Dotyczy to wszystkiego, począwszy od ceny noclegów a skończywszy na cenie jedzenia. W Kampanii  (Piscotta) cena apartamentu, który wynajmowaliśmy (ok. 80 m2), bardzo komfortowego i ładnie urządzonego to 350-400 EUR za tydzień pobytu. Jest to cena za wrzesień dla 4-5 osób. W okresie lipiec-sierpień to nawet 900-1100 EUR.  Na plaży poza sezonem (czyli już we wrześniu) polecam targowanie się o cenę leżaków. Za komplet 2 leżaki + parasol płaciliśmy 5 EUR za dzień, podczas gdy cena wyjściowa to 15 EUR. Cena kawy to 0,8-1,5 EUR, obiad jedno danie od ok. 12 Eur.

Pogoda we wrześniu rozpieszcza. Temperatury jakie zastaliśmy to przedział 28-33 st C, morze cudownie ciepłe bo nagrzane przez całe lato. Poza tym w tygodniu plaże są puste, oblężenie następuje w weekendy, są to Włosi z pobliskich miast (Neapol, Salerno). W lipcu i sierpniu jest tłoczno i zdecydowanie cieplej. Plaże w Palinuro i okolicy są piaszczyste i szerokie, naprawdę bardzo ładne.